Wyprawa studyjna – malowidła ścienne w Czachowie
W Czachowie byłem nie jeden raz, skupiając uwagę na samej architekturze kościoła, pochodzącego prawdopodobnie z przełomu XIII – XIV stulecia. Na wnętrze nie było nigdy dość czasu, a kryje ono w sobie cenne malowidła datowane na połowę XIV wieku.
W Czachowie byłem nie jeden raz, skupiając uwagę na samej architekturze kościoła pochodzącego prawdopodobnie z przełomu XIII – XIV stulecia. Na wnętrze nie było nigdy dość czasu, a kryje ono w sobie cenne malowidła datowane na połowę XIV wieku. Należą do grupy najstarszych na terenie Pomorza Zachodniego, pod względem formy i wyrazu daleko im jednak do chociażby chwarszczańskich fresków. Tak ukazała je Kinga Krasnodębska w artykule poświęconym tym malowidłom. „Formalnie i stylistycznie malowidła reprezentują nurt lokalny wczesnogotyckiego malarstwa, które docierając do ośrodków prowincjonalnych, ulegało swoistym przeobrażeniom, świadcząc o potrzebach i wyobraźni małych społeczności wiejskich, przez to o niezwykle oryginalnym charakterze, często trudnym do identyfikacji ze względu na brak analogii. Pod względem treści przedstawienia oscylują na pograniczu ikonografii chrześcijańskiej (głównie z zakresu tematyki eschatologicznej) i ludowych wierzeń. Obecne są również przedstawienia z kręgu kultury rycerskiej, które pozwalają snuć przypuszczenia dotyczące wątku fundacji dzieła. Charakterystyczne dla kościoła czachowskiego są także liczne krzyże konsekracyjne, tzw. zacheuszki, występujące niemal w całej przestrzeni kościoła, ukazujące bogaty repertuar wzorów, funkcjonujących dla tych przedstawień w średniowieczu”. Kinga Krasnodębska, Zespół malowideł gotyckich kościoła parafialnego w Czachowie, Rocznik Chojeński 3, (2011), s. 61-69.
Próbę interpretacji przedstawień podjął również Ryszard Matecki https://www.youtube.com/watch?v=k1nl_3RGQZs