HEINERSDORF
Niewielka wieś kolonizacyjna oddalona o 6 km. na zachód od Schwedt. Obecnie dzielnica tego miasta. Zwarta zabudowa skupiona została wokół wydłużonego centralnego placu. Na kartach historii pojawiła się w 1354 roku pod nazwą Henrichstorph, jako zastaw margrabiego i elektora brandenburskiego Ludwika VI „Rzymianina” w toczącym się konflikcie z Pomorzem. Wieś wraz z kościołem musiała powstać jednak przynajmniej sto lat wcześniej. Sama nazwa związana została prawdopodobnie z nazwiskiem założyciela lub kolonizatora. W późniejszym okresie swoje dobra posiadały tu pomorskie i brandenburskie rody szlacheckie między innymi von Ramin, von Lindstedt, von Hohenstein, von Retzdorf, von Falckenberg, von Arnim, von Grambow, von Stegelitz. Na początku XIX wieku patronat nad wsią objęła rada miejska Schwedt.
Źródła
Architektura
Kościół usytuowano pośrodku centralnego placu wsi przy zachodniej jego krawędzi. Otrzymał typową dla wiejskiego budownictwa sakralnego formę złożoną z zachodniego masywu wieżowego, prostokątnej nawy oraz wydzielonego prosto zamkniętego prezbiterium. Świątynię orientowano. Wszystkie ściany posadowione na kamiennym fundamencie wymurowano z kwadr granitowych łączonych zaprawą wapienną, ułożonych w regularne poziome warstwy. Szczególnie dokładnie obrobiono ościeża portali i okien oraz naroża ścian. Wnętrze prezbiterium zamknięto sklepieniem krzyżowym a nawy stropem belkowym. Całość nakryto oddzielnymi dwuspadowymi dachami krytymi dachówką ceramiczną. W późniejszym okresie w każdej z połaci wykonano lukarny w formie wolego oka. Drewniany okap koronujący mury wykonano z profilowanych belek i desek. Przestrzenie prezbiterium, nawy i kruchty wieżowej oddzielono ostrołukami. Zachodni zamurowano w późniejszym okresie pozostawiając jedynie prostokątne przejście. Pozostał jedynie łuk tęczowy o dość niskim profilu oddzielający nawę od prezbiterium. Posadzka, zarówno w prezbiterium jak i w nawie, wykonana została z cegły.
Kościół otrzymał trzy portalowe wejścia o prostych ościeżach wykonanych z dokładnie obrobionych kwadr i klińców granitowych. Portale, zachodni i północny, zamknięto łukiem pełnym, portal południowy delikatnym ostrołukiem. W późniejszym okresie portale w ścianach nawy zamurowano.
Ostrołukowy wykrój otrzymały również okna. Osadzono je symetrycznie po trzy w ścianach północnej i południowej nawy oraz po jednym w ścianach północnej i południowej prezbiterium. We wschodniej ścianie prezbiterium wykonano tylko jeden otwór okienny o szerokim ościeżu zamkniętym delikatnym ostrołukiem. Szczyt pozbawiono dekoracji, wykonano jedynie maleńki otwór wentylacyjny.
W późniejszym okresie wykonano dodatkowy portal w ścianie południowej prezbiterium o ościeżu ceglanym zamkniętym półokrągło oraz nowe otwory okienne o szerokich, prostych, delikatnie rozglifionych, ceglanych ościeżach zamkniętych łukiem odcinkowym. Dodatkowo wybito dwa okna w dolnej partii murów nawy, na styku z wieżą, doświetlające przestrzeń pod emporą organową. Relikty pierwotnych okien dostrzec można na ścianach nawy. Okno wschodnie zamurowano.
Wieżę zachodnią wzniesiono na planie prostokąta o szerokości równej nawie. Mury wyciągnięto do wysokości kalenicy dachu nawy. Pierwotnie zamknięta była dachem dwuspadowym poprzecznym do osi kościoła. W XIX wieku zniszczoną koronę murów odbudowano w cegle. Na narożach obejścia wzniesiono filarowe ośmioboczne wieżyczki zamknięte ostrosłupowymi daszkami. Pośrodku obejścia wymurowano ostrosłupowy hełm ceglany. Zwieńczono go iglicą z kulą, wiatrowskazem i gwiazdką. Na wiatrowskazie umieszczono datę przebudowy (1741) i inicjały majstrów, Beckmanna i Nachla. Przyziemie wieży pozbawione otworów okiennych otrzymało tylko portalowe wejście od zachodu. Kolejne kondygnacje doświetlone zostały wąskimi otworami szczelinowymi. W późniejszym okresie górne otwory przemurowano na prostokątne okna w obramieniu ceglanym, zamknięte żaluzjami. W ścianie zachodniej wykonano biforium. Ponad oknami w ścianach północnej i południowej osadzono kwadratowe tarcze zegarowe. Na wieży pozostał kołowrót służący do transportowania bel tytoniu, który suszono na poddaszu kościoła. Tam też zachowały się drewniane kołki służące do rozpięcia lin suszarni.
Plac kościelny o regularnym prostokątnym obrysie otoczony został kamiennym murem z bramkami od północy i południa. W części południowej porośnięty jest starodrzewem. Pełnił funkcję lokalnej nekropolii. Po dziś dzień zachowało się kilka nagrobków.