dodano: 2025-01-10 22:52:14 edycja: 2025-01-10 23:03:42 autor: 2 odsłon: 3700

SCHÖNFELD

Bundesland: Brandenburg
Landkreis: Uckermark

Niewielka wieś położona z dala od głównych traktów w odległości 11 km na południe od Pasewalk. Topograficzna etymologia nazwy osady „piękne pole” lub „piękny zakątek ziemi” wskazuje, że powstała ona w okresie kolonizacji Pomorza Zachodniego. W Źródłach pisanych wspomniana została po raz pierwszy w roku 1375 jako Sconenvelde. Kościół wskazuje jednak na dużo wcześniejsze jej zasiedlenie sięgające początków XIII wieku. Uposażenie fundacyjne wyniosło nieco ponad 70 łanów, z czego trzy przypisano kościołowi. Wieś należała początkowo do kilku rodów rycerskich; Ellynge, Berg i Schwanebeke. W połowie XV wieku przedstawiciele rycerskiego rodu von Berg, zapoczątkowując nową linię Berg-Schönfeld, wznieśli tu niewielki dwór rycerski. Wieś ucierpiała poważnie podczas wojny trzydziestoletniej. Gospodarstw chłopskich nie udało się ponownie zasiedlić i w oparciu o ich areał utworzono folwark. Po roku 1945 założono niewielkie gospodarstwo rolne. Mimo upływu wieków miejscowość zachował swój typowo rolniczy charakter.  

Źródła

- Kościół powstał w drugiej połowie XIII wieku.
- W roku 1727 wzniesiono nową konstrukcję nastawy wieży.
- W wieku XIX pod wieżą wykonano podziemną kryptę.
- W XIX wieku kościół pełnił funkcję świątyni parafialnej z filiami w Kleptow i Neuenfeld. 
- W latach 1991/1992 przeprowadzono całościową renowację kościoła.

Architektura

Kościół usytuowano w zachodniej pierzei wiejskiej zabudowy, na skraju parku dworskiego. Otrzymał modelowy układ złożony z zachodniego szerokiego masywu wieży, z nieco węższego, prawie kwadratowego w planie, korpusu nawy oraz wydzielonego prezbiterium o planie prostokąta, zamkniętego od wschodu apsydą. Ściana apsydy od wewnątrz otrzymała wykrój półkolisty, a od zewnętrznej strony zastała zamknięta czworobocznie. Do wschodniej partii ściany północnej prezbiterium dobudowana była zakrystia. Przestrzeń nawy oddzielono od prezbiterium szerokim łukiem tęczowym, a od kruchty wieżowej trzema przejściami w układzie arkadowym.

Wszystkie ściany posadowione na kamiennym fundamencie wzniesiono z kwadr granitowych łączonych zaprawą wapienną, ułożonych w regularne poziome warstwy. Ceglany gzyms koronujący ściany wykonano w późniejszym okresie. Wnętrza nawy i prezbiterium zamknięto stropami belkowymi, apsydę kamienną konchą, a kruchtę wieży kamiennym sklepieniem kolebkowym. Dwuspadowe dachy nawy i prezbiterium, pierwotnie nieco wyższe od obecnych, wydzielono kamiennymi szczytami z niewielkimi otworami szczelinowymi. Apsydę nakryto dachem ostrosłupowym wielopołaciowym. Boki podstawy wieży dachami pulpitowymi. Wszystkie pokryto dachówką ceramiczną. Zachowały się duże fragmenty posadzki ułożonej z kwadratowych płytek ceramicznych.    

Pierwotne okna, sadzone symetrycznie w ścianach nawy, prezbiterium i apsydzie, otrzymały niskie, silnie rozglifione ościeża, zamknięte ostrołukiem i skośnym parapetem. Niektóre z nich w późniejszym okresie znacznie powiększono zamykając proste ościeża łukiem koszowym. W XIX wieku wszystkie okna obwiedziono dodatkową opaską tynku.    

Portal główny usytuowano w podstawie zachodniej ściany wieży, na osi kościoła. Trójuskokowe szerokie ościeże wykonane z kwadr i klińców granitowych zamknięto zdecydowanym ostrołukiem bez elementu zwornikowego. Ostrołukowy wykrój otrzymały także pozostałe portale: w południowej ścianie nawy o dwuuskokowym ościeżu, w ścianie północnej nawy o jednouskokowym ościeżu (obecnie zamurowany) oraz w zachodniej partii ściany południowej prezbiterium o jednouskokowym ościeżu (obecnie zamurowany).    

Wieża zachodnia wzniesiona został na planie prostokąta dłuższą krawędzią przylegającego do nawy i nieco od niej szerszego. Ściany wymurowane z kwadr granitowych wyciągnięto do wysokości ścian nawy. Prostokątną kruchtę zamknięto romańskim kamiennym sklepieniem kolebkowym i otworzono na nawę ostrołukową potrójną arkadą, przy czym środkowe przejście otrzymało nieco wyższe i szersze ościeże. Obecnie po kolebkowym zamknięciu kruchty pozostały jedynie ślady. W ścianach północnej i południowej wykonano wąskie otwory szczelinowe. Nadbudowa otrzymała drewnianą konstrukcję szkieletową, odeskowaną, osadzoną w kamiennym korpusie podstawy. Wydaje się, że mogła być pierwotnie zamknięta ostrosłupowym hełmem. W połowie XIX wieku przebudowano hełm dodając ośmioboczną otwartą latarnię. Na iglicy umieszczono kulę, chorągiewkę z datą 1856 oraz koguta. Obecnie latarnia pozostaje zamknięta, a hełm pokryty jest blachą miedzianą. Pamiątką po nowożytnej renowacji kościoła jest nowa iglica z datą 1992 na chorągiewce.   

Do ściany północnej prezbiterium dobudowana była niewielka zakrystia o planie prostokąta, zamknięta dachem pulpitowym. Obecnie zachowały się jedynie strzępia murów oraz zamurowany portal prowadzący do prezbiterium.  

Teren kościelny otoczony został niskim kamiennym murem z wejściami od strony wschodniej i południowej. Po stronie zachodniej i północnej otwarty był na założenie parkowe. W przeszłości pełnił funkcję lokalnej nekropolii. Obecnie niemal wszystkie nagrobki zostały usunięte, a żeliwne tablice przytwierdzono do północnej ściany nawy. Duża wschodnia część placu przykościelnego stanowi obecnie własność prywatną. Plac kościelny porasta starodrzew w większości lipowy, jedynie strona wschodnia jest prześwietlona. Przy drodze wylotowej na Klockow założono w XIX wieku nowy cmentarz.

Wyposażenie

- Ołtarz renesansowy z pierwszej połowy XVII wieku, o trzykondygnacyjnej nastawie typu architektonicznego, posadowionej na ceglanej podstawie i mensie. Wyróżnia się stylistyką i kolorystyką ikonograficznych przedstawień. Poszczególne kondygnacje oddzielono rozbudowanymi gzymsami oraz kolumnadą. Ufundowany został przypuszczalnie przez rodzinę von Berg. W podstawie predelli umieszczono pas inskrypcyjny z teksem ewangelicznym w języku niemieckim „Przyjdźcie do mnie wszyscy, którzy jesteście spracowani i obciążeni!” W predelli znajduje się płaskorzeźbione przedstawienia; Ostatniej Wieczerzy oraz spowiedzi i komunii świętej w rycie protestanckim. W części centralnej ołtarza umieszczono płaskorzeźbioną „Grupę ukrzyżowania” - Chrystusa z Maryją i Janem. Po bokach przedstawienia Mojżesza otrzymującego Dekalog i chrztu udzielonego Jezusowi przez Jana Chrzciciela. Postaciom tym towarzyszą inskrypcje „Prawo zostało nadane przez Mojżesza” oraz „Łaska i prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa”. W rozbudowanym zwieńczeniu przedstawiono rzeźbione postaci zmartwychwstałego Jezusa i towarzyszących mu ewangelistów; Mateusza z aniołem i Marka z lwem. Ponad nimi umieszczono pelikana i feniksa – symbole poświęcenia i odrodzenia. Całość zwieńczono krzyżem w otoczeniu klęczących ewangelistów. Przedstawienia figuralne nawiązują do dzieł flamandzkiego malarza Martena de Vos, które w formie rycin opublikowane zostały przez Hansa van Luycka w XVI wieku. 
- Ambona z drugiej połowy XVII wieku wykonana z drewna w stylu renesansowym, dostawiona do północnej ściany prezbiterium. Wielościenny korpus wsparty na filarze, z baldachimem i przyściennymi schodami. W płycinach kosza ambony i balustrady schodów malowane postacie alegoryczne oraz motywy roślinne. 
- Ławy kolatorskie i ławki dla wiernych z drugiej połowy XVIII wieku.
- Kielich mszalny z ok. 1400 roku. Srebrny, pozłacany.
- Organy osadzone na drewnianym podwyższeniu wykonane przez nieznanego konstruktora w 1730 roku dla kościoła w Nechlin. Cztery głosy w manuale i pedał. Traktura mechaniczna. Prospekt architektoniczny trójdzielny z bogatymi gzymsami, zwieńczony gołębicą w promienistym nimbie. Pochodzi z około 1820 roku.
- zacheuszka na północnej ścianie prezbiterium.  
- Tablice epitafijne przytwierdzone do ścian kościoła poświęcone zmarłym z rodu von Berg oraz poległym w I wonie światowej mieszkańcom Schönfeld.   
- Dwa dzwony. Duża o średnicy 1 m, bez napisu i dekoracji; mniejszy o średnicy 71 cm, z 1708 r., autorstwa Johna Jakoba Schulza z Berlina, odlany w Prenzlau.
 
Niezachowane lub dyslokowane.
- Dwa stylizowane żyrandole z brązu z miejscami na świece.
- Cynowy świecznik ołtarzowy i cynowy kielich (z 1714 r.) przechowywane w Muzeum w Prenzlau.
- Kielich srebrzony o formie gotyckiej. Czasza bardzo szeroka, trzonek okrągły, ozdobiony u góry i u dołu drobnymi rozetami liściowymi. Głowica z wydłużonymi ząbkowanymi liśćmi, które na obwodzie dotykają końcówek; Pomiędzy nimi niezbyt wydatne okrągłe rożki z wczesnogotyckimi literami „JHESUS” oraz małymi plakietami wypełnionymi czarną emalią. Na spodzie wydrapany napis z nazwiskami darczyńców i rokiem 1667.
 
 
2.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
8.jpg
9.jpg
7.jpg
10.jpg
11.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
31.jpg
33.jpg
34.jpg
35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg
39.jpg
42.jpg
43.jpg
45.jpg
47.jpg
48.jpg
49.jpg
51.jpg
52.jpg
54.jpg


10 stycznia 10 stycznia 2 3700
Array ( [status] => 1 )